معماری مناسب در اتوماسیون اداری

اتوماسیون اداری که امروزه به عنوان پرکاربردترین سامانه تحت وب در سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات دولتی و خصوصی کاربرد دارد برگرفته از تحلیل‌های مشابه ایمیل و ارتباطات الکترونیکی بین افراد است که با توجه به ساختار سازمانی و دسترسی‌های مجاز در کشورمان توسعه داده شده است. اما واقعا می‌توان برای یک نرم‌افزار اتوماسیون اداری تحلیل ثابتی را در نظر گرفت تا تحت هر شرایطی تمامی نیازهای سازمان مشتری را پوشش دهد و نیازی به تغییرات نداشته باشد؟ واقعیت این است که نه تنها در مورد اتوماسیون اداری تحت وب، بلکه در رابطه با پیاده سازی هر نرم‌افزار دیگری هم باید برای کسب رضایت مشتری در ایران همواره سلایق را به عنوان بخشی مهم از کار در نظر گرفت. الزاما این سلایق ممکن است شما را درگیر بخش تحلیلی سامانه اتوماسیون اداری نکند و صرفا در بخش رابط کاربری مواردی را شامل گردد اما به هر حال تغییرات در نرم‌افزار نیاز به زیر ساخت از قبل تعبیه‌ای شده‌ای دارد تا با اعمال آنها سامانه‌ دچار مشکلات بارگذاری در صفحات و کندی سرعت نشود. البته در رابطه با طراحی سامانه‌ای مانند اتوماسیون اداری تحت وب به غیر از معماری تولید و توسعه نرم‌افزار باید به معماری بانک اطلاعاتی نیز توجه ویژه‌ای داشت. در بسیاری از موارد اشکالات دیده شده در برنامه مانند کندی بیش از حد ممکن است وابستگی مستقیمی به نوع کوئری‌ها و نحوه نوشتن آنها داشته باشد که از مبحث این نوشته خارج است و در فرصت‌های دیگری به آن می‌پردازیم. اما معماری مناسب برای اتوماسیون اداری چه می‌باشد؟

با نگاهی به تولید سامانه‌های نرم‌افزاری در گذشته‌ای نه چندان دور و سال‌های اخیر صحبت از معماری RUP در بین شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزار زیاد بود. این معماری چه مزیت‌هایی داشت؟ معماری RUP با نگاهی به تمامی تحلیل‌های صورت گرفته هنگامی مرحله کدنویسی و تولید نرم‌افزار کار خود را شروع می‌کرد که تقریبا همه جوانب سیستم در نظر گرفته شده بود. اما نوع کدنویسی و توسعه کلاس‌های برنامه نویسی به نحوی صورت گرفته بود که در صورت درخواست مشتری برای تغییرات شما به ناچار باید نقاط بسیاری از کدهای تولید شده را دستکاری می‌کردید. این به مفهوم به هم ریختگی برخی از الگوریتم‌های تعیین شده بود. البته کارایی این معماری در نرم‌افزارهایی که تحلیل ثابت و بخصوص بین‌المللی داشتند ممکن بود بالا باشد اما اتوماسیون اداری از این جنس محسوب می‌شود؟

دقیقا مشکل در همینجاست. اتوماسیون اداری دارای در نگاهی ساده یک تحلیل کلی برای تولید و ارسال نامه در بین گروهی از کاربران یک سازمان می‌باشد. اما اینکه این نامه در چه ویرایشگری و تحت چه شرایطی تولید شود و یا اینکه در قسمت داشبورد چه امکاناتی در نظر گرفته شود یا امکان تغییرات در قسمت رابط کاربری تا چه سطحی پیش‌بینی شده باشد همگی از مواردی است که بر حسب تجربه ما با توجه به سازمان مشتری ممکن است تغییراتی داشته باشد و این تغییرات به هیچ وجه ثابت نیست. در این میان البته شرکت‌هایی هستند که به دلیل در نظر نگرفتن معماری مناسب مجبور به ارائه یک طرح ثابت به همراه امکانات محدود برای اتوماسیون خود می‌باشند. سامانه‌های هوشمند نسل سوم معماری توسعه‌ای خود را به دلیل مشتری مداری و کسب بیشترین میزان رضایت در مشتریان Agile انتخاب کرده است. این معماری نه تنها در بحث اتوماسیون اداری تحت وب سیما نوین بلکه در موضوع انتخاب موتور BPMS نیز رعایت شده و آنجا نیز بر اساس معماری Agile ماژول‌ها و امکانات مورد نیزا اضافه می‌شوند و نیازی به تغییرات اساسی در سورس برنامه نمی‌باشد. بر اساس این نگرش در سامانه‌های هوشمند نسل سوم اتوماسیون اداری تحت وب یک سامانه با امکانات ثابت و تغییر ناپذیر نمی‌باشد، بلکه ما همواره در ارائه انواع وب سرویس و تغییراتی که به نفع سازمان مشتری باشد نه تنها تمایل داریم بلکه گاها با تحلیل سازمان و عملکرد سامانه خود در این رابطه پیش‌قدم نیز می‌شویم. البته این یکی از اصول معماری Agile  می‌باشد که باید منافع مشتری بر طراحی و تولیدی که صورت گرفته تقدم داشته باشد و بر همین اساس معماری Agile  شکل گرفته است. علاوه بر تفکر درست در بخش معماری و وجود یک تیم بسیار حرفه‌ای در تولید و توسعه سامانه ما ارتباط با هر زیر سیستم دلخواه مشتری را ممکن ساخته‌ایم. بر اساس خدماتی که در بخش دیتابیس به مشتریان ارائه می‌دهیم نیز نگرانی در رابطه با رشد و توسعه اطلاعات نیز وجود نخواهد داشت. به راحتی و با هر تحلیلی می‌توانید بر اساس حفظ منافع سازمان خود با ما در ارتباط باشید و ما نیر این اطمینان را به شما خوهیم داد که با وجود بیش از 15 سال تجربه در کار با سازمان‌های بزرگ و حجم بالای 30 ترابایت داده تجربه موفق خود را در اختیار شما قرار خواهیم داد. سامانه‌های هوشمند نسل سوم نه تنها یک اتوماسیون اداری تحت وب بلکه ساختاری امن از یک سامانه حرفه‌ای را به عنوان حافظه سازمانی شما ایجاد خواهد کرد