ویرایشگرهای تحت وب در اتوماسیون اداری

چه ویرایشگری برای محیط اتوماسیون اداری مناسب است؟

یکی از اقدامات اصلی در محیط اتوماسیون اداری تولید نامه‌های دیجیتال می‌باشد. معمولا برای تولید نامه‌ها به یک ویرایشگر مناسب برای تایپ محتوا و قرار دادن المان‌های مورد نیاز همچون سربرگ، پاورقی، لوگو، تاریخ، شماره، پیوست و … را داریم. یکی از ویژگی‌های برنامه‌های اتوماسیون اداری استفاده از قالب‌های آماده و از پیش تعریف شده برای نامه‌ها می‌باشد. کاربر باید در محیطی بدون پیچیدگی و با راحت‌ترین امکانات ممکن تایپ خود را انجام داده و سپس با انتخاب یک قالب از قبل تعریف شده محتوای خود را در شکل نهایی و کامل شده نامه به همراه امضاء و مهر پس از تایید صاحب امضاء مشاهده نماید. اما برای تایپ یک نامه از چه ابزاری در اتوماسیون استفاده می‌کنند و کدام یک از این ابزارها بهینه‌تر می‌باشد؟ ابزار تایپ نامه و ویرایشگر در برنامه اتوماسیون اداری در نسل تحت وب خود در دو گروه قرار می‌گیرند. گروه اول ابزارهای ویرایشگر تحت کلاینت هستند که هر سیستم علاوه بر دسترسی به برنامه اتوماسیون اداری باید امکاناتی را نیز بر روی خود نصب نماید که بتواند از این امکانات برای تایپ نامه استفاده کرد. کاری که برنامه اتوماسیون اداری انجام می‌دهد، هنگام تایپ برنامه کمکی بارگذاری شده و اجرا می‌شود و پس از تایپ نامه سند ایجاد شده یا همان نامه تایپ شده جهت نمایش و ارسال به درون برنامه انوماسیون اداری به صورت اتوماتیک و سیستمی ارسال می‌گردد. یکی از بهترین راهکارها در این زمینه استفاده از برنامه word شرکت مایکروسافت در این زمینه می‌باشد. اما گروه دوم ویرایشگرها بر پایه HTML می‌باشند. این ویرایشگرها نیازی به نصب در قسمت کلاینت یا همان سرویس گیرنده ندارند.

استفاده از برنامه word به عنوان ویرایشگر

همانطور که گفته شد استفاده از برنامه word یکی از راهکارهای ایجاد نامه در برنامه اتوماسیون اداری می‌باشد. این راهکار کلاینتی شما را مجبور می‌کند تا بر روی هر سیستم یک برنامه word یا یکی از سرویس دهندگان این برنامه را نصب نمایید. مزایای این روش می‌تواند راحتی کاربر به علت آشنایی کامل با محیط word باشد. کاربران با امکانات بیشتری سند خود را ایجاد کرده و به راحتی مواردی چون فرمول‌ها و … را به نامه خود اضافه می‌نمایند. اما به هر دلیلی اگر مجبور باشید از سیستمی غیر از سیستم سازمانی خود برای اتصال ضروری به برنامه اتوماسیون اداری وصل شوید با مشکل دسترسی به این ویرایشگر مواجه خواهید شد. بنابراین می‌توان راهکار بهینه را استفاده از راه حلی دانست که به کلاینت وابسته نباشد. مگر اینکه واقعا شما هیچ برنامه‌ای برای اتصال از سیستم دیگری به برنامه اتوماسیون اداری نداشته باشید. البته ما مواردی چون بارگذاری یک نرم‌افزار در کنار اتوماسیون اداری را نادیده می‌گیریم و فرض می‌کنیم مشکل کاهش سرعت و سربار اضافی در این حالت پیش نیاید.

ویرایشگرها بر پایه HTML

با روند تکاملی زبان HTML امکاناتی که با این زبان به وجود آمدند روز به روز پیشرفته تر و دارای ویژگی‌های بهتری شدند. یکی از این موارد تایپ نامه و ایجاد اسناد دیجیتال در یک صفحه وب می‌باشد. امروزه در این زمینه ماژول‌های بسیار پیشرفته و مناسبی در اختیار برنامه‌نویسان قرار گرفته تا بتوانند برای کاربران محیطی کاربر پسند ایجاد نمایند که تقریبا امکاناتی مشابه نرم‌افزار word در اختیار آنها قرار دهد. در اینجا به معرفی برخی از این ویرایشگرها می‌پردازیم. یکی از این ویرایشگرها که در برخی از برنامه‌های اتوماسیون اداری از آن استفاده شده است ویرایشگر TinyMCE یک ویرایشگر متن باز با قیلیت ایجاد نامه در برنامه‌های اتوماسیون اداری می‌باشد که دارای لایسنس عمومی و مجاز به استفاده برای همه می‌باشد.