تحول دیجیتال چیست؟

پاسخ به سئوال تحول دیجیتال چیست؟ تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و کاربرد فناوری‌های جدید ایجاد می‌کند. تحول دیجیتال به معنی مجموعه‌ای از اقدامات سازمان برای به کارگیری تکنولوژی جدید دیجیتال و بهره‌برداری از منافع آن‌ها است.

تحول دیجیتال چیست؟

فرآیند تحول دیجیتال (Digital Transformation)در واقع بکارگیری قابلیت‌های فناوری دیجیتال برای بهبود رویه‌های عملیاتی است. سازمان‌ها با مرور فرآیندهای موجود و به‌روزرسانی آن‌ها و تلفیق آن‌ها با فناوری دیجیتال، بهترین فرصت زنده ماندن را در دنیای تغییرات سریع فناوری و نوآوری برای خود فراهم می‌کنند. برای این کار بهتر است برای شروع مناسب ابتدا مدیریت فرآیند کسب‌وکار را در سازمان خود راه‌اندازی کنیدهایپر اتوماسیون بر وظایف و فرآیندهای قابل خودکارسازی تمرکز دارد و اغلب از آن به عنوان مرحله اصلی بعدی تحول دیجیتال یاد می‌شود.

چرا تحول دیجیتال مهم است؟

شرکت‌هایی که می‌خواهند در دنیای مدرن امروز که فناوری هر روز در حال تغییر و پیشرفت است، موفق شوند، باید بعد از پاسخ به سئوال «تحول دیجیتال چیست؟» اهمیت آنرا برای خود مشخص کنند. آنها باید مایل به انطباق و تغییر فرآیندهای خود باشند، تا بتوانند برای آینده کسب و کار آماده شوند. سازمان‌ها باید یاد بگیرند که وضع موجود را به چالش بکشند، آزمایش کنند و خارج از چارچوب فکر کنند.

توسعه راه‌حل‌های تحول و تغییر دیجیتال خطرات خود را به همراه دارد و به خصوص برای مشاغل بزرگ‌تر آسان و ارزان نیست. به‌روزرسانی فناوری همیشه هزینه دارد. تغییر کامل نحوه استفاده از فناوری برای اداره کسب‌وکار، مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجهی است. این واقعیت که هزینه‌های تحول دیجیتال علیرغم هزینه‌ها و خطرات ناشی از آن افزایش یافته است، نشان از اهمیتی است که توسط مشاغل سراسر جهان به این موضوع داده شده است.

چرا کسب و کارها، تحول دیجیتال را در راس دستور کار قرار داده‌اند؟

هر کسب و کار یا سازمان خدمت دهنده دولتی که به سمت راه‌حل‌های تحول دیجیتال حرکت می‌کند، انگیزه‌ی خاصی در توسعه استراتژی‌هایی خود دارد که محرک این موضوع شده است. یکی از عوامل محرک ممکن است پیشی‌گرفتن یا دست‌کم همگام شدن با رقبایی باشد که از فناوری دیجیتال به روشی نوآورانه‌تر استفاده می‌کنند. با این حال بیشتر اوقات، به جای این که ناشی از نیاز به استفاده از آخرین فناوری باشد، ناشی از نیاز به دور شدن از فناوری و فرآیندهای منسوخ است که دیگر به کارآمدترین روش در خدمت اهداف کسب و کار نیستند. در سراسر جهان، تحول دیجیتال فناوری اطلاعات در حال تبدیل شدن به یک دستور کار غیرقابل اجتناب در هر کسب‌وکار است.

مزایای تحول دیجیتالی در کسب‌وکار:

کسب و کارهایی که از Digital Transformationدر مدیریت فرآیندهای کسب و کار استفاده می‌کنند، به عنوان بازگشت سرمایه‌گذاری خود انتظار نتایج سریع، شفاف و قابل اندازه‌گیری را دارند. اگر این تحول در سازمان‌ها به درستی انجام شود، انتظارات آن‌ها محقق خواهد شد.

  • سرعت:در دنیایی که می‌توانیم کارها را سریع‌تر و کارآمدتر از همیشه انجام دهیم، سرعت برای هر کسب‌وکاری در اولویت است و در راس دستور کار تحول دیجیتالی قرار خواهد گرفت.
  • امنیت سایبری:حملات سایبری یک خطر بزرگ است که قادر به فلج کردن هر بنگاه اقتصادی خواهد بود. بنابراین سرمایه‌گذاری در ارتقا امنیت سایبری ضروری است.
  • بهبود خدمات مشتری:فناوری مدرن دیجیتال می‌تواند نحوه برقراری ارتباط، تحول و مدیریت مشتری شما را تغییر دهد و باعث بهبود تجربه مشتریان شود.
  • راه‌حل‌های دیجیتال یکپارچه:سازمان‌ها باوجود تلاش برای استفاده از سیستم‌های یکپارچه اما ناگزیر گاهی باید از بسته‌های نرم‌افزاری سفارشی استفاده کنند. در این لحظه دغدغه یکپارچگی بوجود می‌آیند. استفاده از ابزارهایی مانند نرم‌افزار BPMS این دغدغه را از بین می‌برد. قبلا در این مقاله به اهمیت تحول دیجیتال با استفاده از BPMS یک واکنش موثر در برابر کروناپرداختیم و نشان دادیم چطور تحول دیجیتال در شرایط بحرانی یک همه‌گیری جهانی، می‌تواند چارچوب محکمی برای ادامه حیات کسب‌کارها فراهم کند.

چه کسی مسئول تحول دیجیتال است؟

برای اینکه پروژه‌های تحول دیجیتال به اهداف خود برسد و کسب و کار را بهبود ببخشد، نیاز است که این موضوع از سمت مدیران ارشد سازمان پیگیری شود. بهترین حالت این است که مدیران فناوری اطلاعات با حمایت هیات مدیره، مدیر عامل یا مدیران ارشد، این پروژه را هدایت کند.

اجازه دهید BPMS دیدگاه کسب‌وکار شما را به صورت دیجیتالی تغییر دهد. می‌دانیم که BPMSمی‌تواند یک تغییر دیجیتال برای سازمان شما به ارمغان بیاورد، اما همچنین از سرمایه‌گذاری شما در سیستم‌های فعلی و محدودیت‌های بودجه‌ای که هنگام بررسی پروژه تحول با آن رو به رو خواهید شد، مطلع هستیم. به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از کاری که ما برای مشتریان خود انجام می‌دهیم شامل آموزش و خودکفا ساختن ایشان از سفارش خدمات هزینه‌ساز است و همچنین یکپارچه‌سازی سیستم BPMS دیدگاه با سامانه‌های موجود است.