رایانش ابری چیست؟

در اصل رایانش ابری به این معنا است که سورس یک نرم افزار، داده های آن و همینطور پردازش های مربوط به آن را به یک فضای بیرونی منتقل کنیم. کاربران می توانند به اپلیکیشن ها و داده ها با استفاده از ورود به این سیستم با استفاده از هر دستگاهی که به اینترنت متصل است دسترسی داشته باشند. اطلاعات و برنامه ها توسط یک فضای خارجی میزبانی می شوند و به جای یک هارد دیسک فیزیکی بر روی یک شبکه جهانی از مراکز داده های امن نگهداری می شوند. این کار باعث می شود تا قدرت پردازش افزایش پیدا کند، امکان اشتراک داده ها و همکاری بیشتر با سایر افراد راحت تر می شود و امکان دسترسی امن به این داده ها از طریق تلفن همراه را بدون توجه به موقعیت مکانی کاربر فراهم می کند.

مزایای استفاده از رایانش ابری

رایانش ابری یک روش مناسب برای ارائه منابع محاسباتی می باشد، با رایانش ابری محیط های نرم افزاری و خدماتی بر اساس روابط اشتراکی می باشند، کاربران به جای اینکه یک مجوز را خریداری کنند، ماهانه هزینه ای را می پردازند، نرم افزارها و پلتفرم ها توسط ارائه دهندگان مدیریت می شوند و به صورت مداوم به روز رسانی می شوند تا عملکرد و امنیت آنها بیشینه شود. قدرت محاسباتی به جای اینکه در نقطه ای متمرکز باشد از راه دور قابل کنترل است، بنابراین کاربران می توانند به جای از راه دور به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. چند نفر می توانند به صورت همزمان به یک نرم افزار و یا فایل به صورت مشترک دسترسی داشته باشند و به صورت real time از نقاط مختلف با یکدیگر همکاری کنند.

زندگی قبل از رایانش ابری

کارمندان جوان ممکن است بسیار سخت این موضوع را تصور کنند که زمانی وجود داشته است که کارمندان تنها می توانستند به فایل های کاری، پیام ها و سیستم ها از طریق یک ترمینال در شرکت که از طریق کابل های فیزیکی به سایر کامپیوترها وصل می شد، دسترسی داشتند. این نرم افزار باید به صورت دستی بر روی هر کامپیوتر نصب می شد، داده های شرکت در یک فضای بزرگ که می توانست یک اتاق و یا یک کمد باشد نگهداری می شدند و برای جلوگیری از گرمای بیش از حد تهویه مناسبی نیز باید درون اتاق قرار می گرفت. از بین رفتن یک دستگاه و یا خرابی در یک بخش می توانست فاجعه ای بزرگ را به بار آورد.محاسبات ابری بسیاری از ویژگی های بد کار کردن در گذشته را حذف کرده است و یا آنها را ساده تر کرده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

راحت تر شدن کارها با cloud computing

سرورهای بزرگ: کسب و کارها دیگر نیازی به سرورهای بزرگ و زیادی ندارند که آنها را در اتاق های با تهویه مناسب نگهداری کنند.

پشتیبانی اختصاصی در منزل: استعدادهای فنی همیشه از ارزش زیادی برخوردار است، اما از این رو کسب و کارها دیگر نیازی به کارمندانی برای رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری ندارند. کارهای خسته کننده مانند به روز رسانی یک به یک کامپیوترها دیگر از بین رفته اند.

دستگاه های ذخیره داده: کارمندان شرکت ها دیگر نیازی به تهیه نسخه پشتیبان از داده های هارد دیسک، دیسک ها و دستگاه های خارجی ندارند.

دسترسی محدود از لحاظ موقعیت جغرافیایی: کارمندان و مدیران مجبور نیستند که هر لحظه در دفتر کار باشند، آنها می توانند تاثیر خود را از راه دور نیز بر روی کارهای شرکت بگذارند و از راه دور در دفتر مرکزی کار کنند. دسترسی به پردازش ها و اطلاعات دیگر به یک موقعیت جغرافیایی خاص وابسته نیست.

بخش دوم :

نرم افزارهای منسوخ شده: به روز رسانی نرم افزارهای استفاده شده در سرورها و خرید آخرین نسخه آنها بسیار مهم است اما این کار هر سال یک بار نیازمند صرف هزینه زیادی است. برنامه ها باید بر روی هر دستگاه نصب و نگهداری شوند. تنها شرکت های بزرگ قادر هستند که توسعه دهندگان را برای ایجاد یک نرم افزار اختصاصی استخدام کنند، باگ ها و مشکلات امنیتی ممکن است برای چندین سال شما را اذیت کنند که تمامی این موارد با کمک رایانش ابری حل شده اند.

از دست دادن اطلاعات : مدیران همواره از این موضوع ترس داشتند که یک فاجعه اضطراری و یا یک حادثه طبیعی می تواند تمامی اطلاعات یک شرکت بزرگ را از بین ببرد. داده هایی که به صورت محلی در کامپیوترهای اداری ذخیره می شوند در برابر از بین رفتن و یا خرابی آسیب پذیر هستند اما داده هایی که به کمک رایانش ابری ذخیره می شوند این مورد را کاملا به شما تضمین می کنند.

چندین نسخه از اسناد را تهیه کنید: کارمندان دیگر نیازی ندارند که اسناد و مدارک را به ایمیل خود ارسال کنند، تمامی این مزایا در حالی است که یک نفر می تواند تغییراتی را در یک زمان بر روی نسخه های مختلف از محصولات کاری که بر روی چندین دستگاه ذخیره شده اند ایجاد کند. فایل هایی که بر پایه رایانش ابری ذخیره شده اند قابلیت دسترسی را می دهند و همواره نیز به روز می باشند. همکاران می توانند اطمینان داشته باشند که همه آنها یک فایل را مشاهده می کنند و با اطلاعاتی یکسان کار می کنند.

مشکلات نرم افزارهای سنتی تجاری

اپلیکیشن های تجاری سنتی همواره گران قیمت بوده اند و کار کردن با آنها نیز بسیار سخت است. تنوع سخت افزارها و نرم افزارهای مختلف باعث می شد تا اجرای نرم افزارها بسیار سخت باشد. سازمان های مختلف نیازمند یک تیم کامل برای نصب، تنظیمات، تست، امن کردن و به روز رسانی آنها بودند.

راحت تر کردن کار تمامی شرکت های بزرگ و کوچک

با فکر کردن درباره این موضوع و بررسی آن در دهه های اخیر به راحتی می توان فهمید که چرا در طول تاریخ تنها شرکت های بزرگ و شرکت هایی که دارای بخش فنی قدرتمندی بودند، پیشرفت می کردند و می توانستند راه حل های سفارشی سازی شده مخصوص خود را دریافت کنند. با استفاده از محاسبات ابری کسب و کارهای بزرگ و کوچک می توانند شانس خوبی را برای گسترش خود داشته باشند.

cloud computing یک روش برتر

cloud computing یا محاسبات ابری بسیاری از مشکلات مربوط به اضافه کردن داده ها و یا حذف کردن آنها را از بین برده است، چرا که شما نرم افزار و سخت افزار برای این کار را مدیریت نمی کنید( در واقع این کار یک مسئول دارد که در آن زمینه متخصص است)، زیرساخت های اشتراکی مانند یک ابزار کار می کنند که شما تنها هزینه های مورد نیاز خود را می پردازید و به روزرسانی ها به صورت خودکار انجام می شوند.

نرم افزارهای مبتنی بر فضای ابری می توانند برای روزها و هفته های متوالی کار کنند و هزینه کمتری را نیز برای شما خواهند داشت. با استفاده از یک نرم افزار که با محاسبات ابری ساخته شده است شما تنها یک مرورگر را باز می کنید، وارد اکانت خود می شوید، نرم افزار را شخصی سازی می کنید و شروع به استفاده از آن می کنید.

چرا محاسبات ابری بهتر است؟

دسترسی از هر نقطه ای: نرم افزارها و داده ها دیگر به یک دستگاه وابسته نیستند، آنها از هر نقطه ای قابل دسترسی هستند و شما می توانید همراه با تیم خود به صورت real time بر روی آنها کار کنید.

انعطاف پذیری و مقیاس پذیری: نرم افزارهایی که در فضای ابری ساخته می شوند به میزان زیادی قابل شخصی سازی هستند، افزایش قدرت، فضای ذخیره سازی و تغییر پهنای باند توسط کاربر در این نرم افزارها بسیار راحت است.

صرفه اقتصادی: کسب و کارها تنها در ازای میزان فعالیت خود هزینه می پردازند که معمولا این هزینه به صورت ماهیانه دریافت می شود، هیچ سخت افزاری وجود ندارد که فضای شما را بگیرد و هیچ نیازی به مصرف برق نیست.

به روزرسانی های بدون دردسر: نرم افزارهای تحت وب دائما به روز می شوند، فروشنده فضای ابری، مسئول نگهداری، تهیه نسخه پشتیبان و عیب یابی نرم افزار است.

بخش دوم:

سرعت بالا: خدمات مختلف از طریق یک شبکه جهانی مراکز داده امن که دائما به منظور حداکثر کردن عملکرد و کارایی به روز رسانی می شوند به شما ارائه داده می شود.

امنیت بالا: اطلاعات شما در مقابل سیل، آتش سوزی، بلایای طبیعی و یا خرابی های سخت افزاری در یک مکان آسیب پذیر نیستند، پروتکل های امنیتی و زیرساخت ها به صورت دائمی و مداوم تجزیه و تحلیل و به روز رسانی می شوند تا تهدیدات و عیب های جدید را برطرف کنند.

کسب و کارها در حال اجرای انواع مختلفی از اپلیکیشن ها با اهداف مختلف در فضای ابری و با استفاده از رایانش ابری هستند که از جمله آنها می توان به مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)، منابع انسانی و حسابداری اشاره کرد. Salesforce در زمینه ارائه نرم افزارهای مبتنی بر رایانش ابری پیشگام است، برخی از بزرگترین شرکت های دنیا بعد از تست دقیق زیرساخت های نرم افزارهای خود را به فضای ابری Salesforce منتقل کردند.

احتیاط کنید: با افزایش رایانش ابری هزاران شرکت محصولات و خدماتی که در آنها از رایانش ابری استفاده نمی شود را به عنوان رایانش ابری معرفی می کنند. همیشه توجه داشته باشید که هنگام ارزیابی پیشنهادات رایانش ابری دقیق تر عمل کنید و این را به خاطر بسپارید حتی اگر مجبور هستید که برای مدیریت سخت افزارها و نرم افزارهای خود مجبورید یک سرویس مبتنی بر رایانش ابری را بخرید این سرویس می تواند تنها یک فضای ابری کاذب باشد.

تاریخچه فضای ابری و رایانش ابری

اما در 3 بخش زیر با تاریخچه فضای ابری و رایانش ابری (cloud computing) آشنا میشویم

بخش اول تاریخچه

اولین کامپیوتر تجاری که UNIVAC I نام داشت در سال 1951 به قیمت 159000 دلار (با ارزش دلار کنونی) وارد بازار شد، دولت ایالت متحده آمریکا و شرکت های بزرگ از اولین مشتریان این کامپیوتر بودند که مشتاقانه دست به دست یکدیگر دادند تا از این فناوری پیشرفته استفاده کنند. UNIVAC I علاوه بر قیمت بالا، دارای اندازه بزرگی بود و مصرف آن نیز بسیار زیاد بود، علاوه بر این UNIVAC I نیازمند مراقبت و نگهداری قابل توجهی هم بود، به همین دلیل این کامپیوتر علاوه بر اینکه برای خرید گران بود برای استفاده نیز هزینه زیادی را در پی داشت.

اولین کامپیوترها توسط افراد مختلفی به اشتراک گذاشته شدند که کاربران آنها نیاز داشتند تا به جایی که کامپیوتر در آن قرار داشت، سفر کنند. در اوایل دهه 1960 راه حلی برای استفاده از راه دور از این کامپیوترها پیدا شد، این به آن معنا بود که کاربر می توانست درخواست های خود را از راه دور به کامپیوتر ارسال کند و در واقع برای اولین بار بود که یک شخص می توانست بدون حضور در محل از کامپیوتر استفاده کند. علاوه بر این، این موضوع باعث می شد تا چندین کاربر بتوانند به صورت همزمان و از راه دور به کامپیوتر دسترسی داشته باشند.

پیشرفت در فناوری کامپیوتر

این یک پیشرفت بسیار بزرگ در فناوری کامپیوتر بود، با توجه به قیمت بالای این کامپیوترها دسترسی چندگانه کاربران به یک قطعه تجهیزات گران قیمت از نظر اقتصادی نیز مزایای بسیار زیادی داشت. در اواسط دهه 1960 دانشمند کامپیوتر J.C.R. Licklider مفهوم شبکه های کامپیوتری را طراحی کرد، او زمانی که این کار را برای ARPA ( آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته) انجام می داد به ایده شبکه کامپیوتری متقابل دست پیدا کرد که به چند کامپیوتر امکان ارتباط با یکدیگر را می داد.

بعد از آنکه Licklider از ARPA بیرون رفت، دانشمندان کامپیوتر این شرکت به نام های Bob Taylor و Larry Roberts از این ایده شبکه های کامپیوتری برای ساخت یک ARPANET استفاده کردند. این برای اولین بار بود که کاربران می توانستند به داده های کامپیوتری که برای آنها نبود دسترسی داشته باشند. در حالی که اصطلاح رایانش ابری در آن زمان استفاده نمی شد ولی مفاهیم آن در آن زمان در حال اجرا بودند. تحولات فناوری در دهه 1970 و 1980 شاهد استفاده از فضای ابری و رایانش ابری به شکل های مختلف بود. در اوایل دهه 1990 اینترنت به عنوان یک فضای ابری و به عنوان یک اختراع به ثبت رسید.

بخش دوم تاریخچه

در سال 1996 که شرکت Compaq Computer از این اصطلاح در یک نرم افزار تجاری استفاده کرد. این اصطلاح برای اولین بار ابداع شد. طولی نکشید که Salesforce.com تبدیل به یک پیشگام در زمینه رایانش ابری شد، در سال 1999 Salesforce نرم افزار CRM( مدیریت ارتباط با مشتری) را در فضای ابری خود راه اندازی کرد تا به جای نرم افزار CRM سنتی رومیزی از آن استفاده شود.

این نرم افزار جدید انقلابی برای ارتباط با اینترنت در اختیار همه قرار گرفت، برخلاف نرم افزار سنتی CRM این نرم افزار مبتنی بر رایانش ابری نیازی به نصب بر روی تمامی سیستم های موجود در یک شرکت را نداشت و به همین دلیل یک جایگزین بسیار ارزان قیمت بود. این رویکرد جدید و پیشگامانه زمینه را برای رایانش ابری به آن شکلی که امروزه آن را می شناسیم فراهم کرد. Salesforce نمونه هایی دیگر را برای سایر نرم افزارهای مبتنی بر رایانش ابری مانند گوگل درایو، iCloud و DropBox فراهم کرد.

بخش سوم تاریخچه

در اواسط دهه 2000 آمازون برنامه ای مبتنی بر فضای ابری برای مدیریت عملیات داخلی خود را توسعه داد. آمازون بعد از ساختن زیرساخت های خدمات وب برای استفاده شخصی خود در سال 2006 با راه اندازی lastic Compute Cloud) EC2) اقدام به ارائه یک سیستم تجاری مبتنی بر رایانش ابری کرد. این سرویس امکان دسترسی کاربران به کامپیوترها برای اجرای نرم افزارهای مد نظر خودشان را می داد.

آمازون بعدها یک سرویس ذخیره سازی ساده (S3) را منتشر کرد که یک مدل pay-as-you-go را معرفی می کرد، الگویی که در حال حاضر به عنوان یک روش استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد. در اواخر دهه 2000 شرکت گوگل Google Docs را منتشر کرد که یک نرم افزار رایگان پردازش متن، مبتنی بر محاسبه ابری بود. Google Sheets، Google Slides و Google Forms نیز بعد از آن منتشر شدند. رایانش ابری همچنان ادامه پیدا می کند و Salesforce همچنان مدیریت و رهبری این روند را بر عهده دارد.

اطلاعات ما در cloud computing کجا ذخیره می شوند؟

اطلاعات شما در شبکه ای از سرورها ذخیره می شوند، ارائه دهندگان بزرگ مانند گوگل، مایکروسافت و اپل شبکه ای از سرورها را در سراسر دنیا نگهداری می کنند تا از به وجود آمدن یک نقطه شکست جلوگیری کنند.

آیا برای همه کسب و کارها می توان از فضای ابری استفاده کرد؟

فضای ابری برای تهیه نسخه پشتیبان از داده ها، ارائه نرم افزار، تامین ظرفیت پردازش اضافی با روشی مطمئن و مقیاس پذیر استفاده می شود. خدمات مبتنی بر فضای ابری برای پردازش هایی مانند حسابداری، کنترل موجودی، منابع انسانی و مدیریت ارتباط با مشتری کاربرد دارد.

چرا فضای ابری بهتر از سیستم های امروزی است؟

محاسبه ابری و فضای ابری بسیار به صرفه هستند، رایانش ابری نیاز به سرمایه گذاری های بزرگ در زیرساخت ها را برطرف می کند و هزینه های شما را کاهش می دهد. کار کردن با آن بسیار راحت است، موقعیت مکانی هیچ اهمیتی ندارد، دسترسی آسان کاربران به داده ها فراهم شده است، امنیت بیشتری دارد و به صورت مداوم از آن نسخه های پشتیبان تهیه می شود.

امنیت،سرعت،دسترسی به داده :

برای منتقل شدن به فضای ابری کسب و کارها باید چه چیزی را آماده کنند؟

خدمات مبتنی بر فضای ابری از طریق اینترنت ارائه می شوند، بنابراین مهم است که این خدمات سریع، قابل اعتماد، ایمن و با ظرفیت بالا باشند تا برای تامین نیازهای کسب و کارها مفید باشند. پهنای باند یک ویژگی بسیار مهم از خدمات مبتنی بر فضای ابری است، اگر مشخصات شبکه شما کافی نباید شما می توانید به راحتی آن را ارتقا دهید.

آیا فضای ابری امن است؟

اگرچه هیچ سیستمی کاملا امن نیست، اما احتمالا داده هایی که با خدمات محاسبه ابری ذخیره می شوند از امنیت بیشتری نسبت به ذخیره در هارد دیسک برخوردار هستند، با استفاده کردن از درایوهای سخت افزاری اطلاعات به راحتی از بین می روند و یا خراب می شوند. با سرویس های فضای ابری اطلاعات شما رمزگذاری می شوند و به طور مداوم پشتیبان گیری می شوند.

زمانی که داده ها روی فضای ابری ذخیره می شوند چگونه می توان به داده ها دسترسی پیدا کرد؟

این موضوع بیشتر به نوع سرورهایی که استفاده می کنید بستگی دارد، اما نوع دسترسی عموما بر اساس اعتبار ورود به سیستم و مجوزهای کاربر مربوط است.

آشنایی با سه نوع از رایانش ابری

محاسبه ابری راهی برای منتقل کردن منابع از راه دور است، بر اساس نوع منابعی که ارائه می شوند سه مدل رایانش ابری وجود دارد. نرم افزار به عنوان یک سرویس(SaaS) برای ارائه محصولات فانکشنال به کاربران نهایی، زیرساخت ها به عنوان یک سرویس(IaaS) یک شبکه امن و فضای ذخیره سازی را برای مدیران سیستم ها فراهم می کنند و بسترهای نرم افزاری نیز به عنوان یک سرویس (PaaS) در جایی قرار گرفته اند که به سازندگان امکان ایجاد برنامه ها را می دهند و در عین حال برای آنها فضا می سازند.

مدل Software as a Service) SaaS)

SaaS رایج ترین نوع رایانش ابری است، SaaS اپلیکیشن های آماده و کامل را از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می دهد، در این نوع از رایانش ابری نیازی به بارگیری و نصب بر روی کامپیوترهای شخصی هر کاربر نیست و باعث صرفه جویی در وقت کارکنان فنی می شود. تعمیر، نگهداری و عیب یابی نیز تماما توسط ارائه دهنده این خدمات انجام می شود.

برنامه های نرم افزاری عملکردهای خاصی را انجام می دهد و عموما این نرم افزارها بسیار بصری و زیبا هستند. به عنوان مثال می توان به ابزارهای مدیریت مشتری Salesforce مانند Google Apps، QuickBooks، Dropbox، Zendesk و Slack اشاره کرد. اینها ابزارهایی کاملا کاربردی هستند که هیچ نیازی به برنامه نویسی ندارند و می توانند به راحتی به نیازهای کاربران پاسخ دهند.

مدل Infrastructure as a Service) IaaS) از رایانش ابری

IaaS را می توان بی پرده ترین نوع از سرویس های مبتنی بر رایانش ابری دانست، این نوع از سرویس ها برای سازمان هایی کاربرد دارد که می خواهند شخصی سازی های زیادی را انجام دهند. مهمترین مزیت IaaS ظرفیت اضافی آن است که در صورت تقاضا برای نیازهای بلند مدت یا کوتاه مدت برای کاربران قابل دسترسی است. IaaS این امکان را فراهم می کند که کسب و کارها منابع با صرفه اقتصادی مناسب و همینطور زیرساخت های با کیفیت را برای پیشرفت خود تهیه کنند.

با استفاده از IaaS شخص ثالث نقش میزبان زیرساخت هایی مانند سخت افزار، سرورها، فایروال ها و ظرفیت ذخیره سازی خواهد بود. با این حال کاربران معمولا سیستم عامل و اینترفیس دلخواه خود را خواهند داشت. کسب و کاری که در حال تولید یک محصول نرم افزاری جدید است ممکن است قبل از استفاده از نرم افزار داخلی از ارائه دهنده IaaS برای ایجاد یک محیط آزمایشی استفاده کند. مشتریان معمولا از طریق داشبورد یا API به سرورهای فضای ابری دسترسی پیدا می کنند.

مدل Platform as a Service) PaaS)

PaaS بلوک هایی را برای ساخت نرم افزار از جمله ابزارهای توسعه، کتابخانه های برنامه نویسی، سرورها، محیط های برنامه نویسی و کامپوننت های از پیش ساخته شده را برای کاربران فراهم می کند. از مهمترین ویژگی های PaaS به عنوان یک سرویس مبتنی بر رایانش ابری می توان به امنیت، زیرساخت ها و ادغام داده ها به طوری که کاربران بتوانند به سرعت به داده ها دسترسی پیدا کنند اشاره کرد که هزینه آنها نیز در طی این کار کاهش پیدا می کند.

با استفاده از یک پلتفرم مانند Salesforce منابع استاندارد سازی می شوند به همین دلیل لازم نیست که هر بار که می خواهید یک برنامه بسازید دوباره تمامی کارها را انجام دهید. چندین توسعه دهنده می توانند به صورت همزمان بر روی یک پروژه کار کنند، در بسیاری از موارد افراد بدون مهارت های کدنویسی می توانند مشکلات برنامه های کسب و کارها را حل کنند و داشبورد خود را به راحتی شخصی سازی کنند.

واژه نامه کلود کامپیوتینگ تجاری

مدیریت ارتباط با مشتری( CRM)

CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری یک استراتژی برای مدیریت برای تعامل یک سازمان با مشتریان خود است، در واقع CRM به شرکت ها کمک می کند تا با مشتریان خود به راحتی در ارتباط باشند و به این ترتیب روند کار را ساده تر می کنند و سودآوری شرکت را بهبود می بخشند.

ابر عمومی

یک کلود عمومی به صورت کلی به عنوان یک کلود تصور می شود، این نوع کلود به صورت عمومی در دسترس افراد است و توسط شرکت ها و یا اشخاص دیگر برای شما فراهم می شود.

ابر خصوصی

یک کلود خصوصی تنها متعلق به یک شرکت و یا یک سازمان است، در واقع سازمان هایی مانند یک شرکت خصوصی و یا دانشگاه ها می توانند زیرساخت های خود را برای یک کلود خصوصی در یک مکان ایجاد کنند، توجه داشته باشید که این کلودها در دسترس عموم قرار ندارند. این نوع کلود، کلود شرکتی یا کلود داخلی نیز نامیده می شود.

ابر ترکیبی

یک کلود ترکیبی در واقع از هر دو نوع کلود خصوصی و عمومی استفاده می کند تا محاسبات مورد نیاز خود را انجام دهد. به صورت کلی یک سازمان از کلود خصوصی خود برای انجام محاسبات مهم و از کلود عمومی برای انجام محاسباتی که دامنه بزرگتری دارند استفاده می کند.

مولتی کلود

مولتی کلود به زمانی گفته می شود که یک کاربر و یا یک سازمان از چندین کلود مختلف استفاده می کنند. این کار معمولا با هدف کاهش ریسک و یا تست کردن کلودهای جدید برای محاسبه کارایی و هزینه آنها انجام می شود.

مکانیزم های تایید هویت کاربر

روش های مختلفی وجود دارد که کاربران بتوانند هویت خود را برای دسترسی به سیستم ها و یا برنامه ها اثبات کنند. این روش ها در واقع مکانیزم های تایید هویت کاربر نامیده می شوند و معمولا شامل چیزی هستند که کاربر می داند( مانند یک پسورد و یا شناسه منحصر به فرد) یا کاربر آن را دارا است( مانند یک توکن یا دستگاهی با یک آدرس IP شناخته شده).

تایید هویت (Single sign-on (SSO

این روش امکان دسترسی به چندین سرویس با استفاده از یک متد لاگین را فراهم می کند. به عنوان مثال ورود به جیمیل امکان دسترسی به Google Drive را نیز بدون نیاز به لاگین کردن به صورت جداگانه برای شما فراهم می کند.

تایید هویت به صورت Federated

این روش شباهت زیادی به روش SSO دارد، با این تفاوت که در این روش شناسه کاربر برای بیش از یک شبکه یا سازمان تایید می شود که این کار بر پایه استانداردهای امنیتی agreed-upon انجام می شود.

ماشین مجازی

یک ماشین مجازی برنامه ای است که عملکردهای یک کامپیوتر واقعی را شبیه سازی می کند. به عنوان مثال یک ماشین مجازی می تواند یک سیستم عامل ویندوز باشد که در سیستم عامل مک اجرا می شود یا برعکس. به صورت کلی چندین ماشین مجازی می توانند بر روی یک سیستم واحد کار کنند و همزمان از چندین کامپیوتر مختلف تقلید کنند.

فرانت اند

این بخش شامل داده ها و داشبوردهایی است که می توانند توسط کاربر دیده شوند و کاربر نیز می تواند با آنها تعامل کند.

بک اند

این بخش شامل داده ها، کدها و زیرساخت هایی است که برنامه ها یا وب سایت ها را اداره می کنند، این بخش در واقع پشت صحنه کار می کند و یک کاربر نمی تواند اطلاعات آن را مشاهده کند.

(Service level agreement (SLA

یک SLA در واقع یک قرارداد بین صاحب یک کسب و کار و فراهم کننده های سرویس های مبتنی بر کلود است که به عنوان یک ضمانت، کار می کند. این برنامه شامل همه موارد مانند اقدامات امنیتی، مدیریت داده ها و وقفه های ایجاد شده در سرور یا تناقض داده ها و بسیاری از موارد دیگر است.

مثال هایی از کلود کامپیوتینگ

بیشتر مصرف کنندگان و کسب و کارها در حال حاضر از خدمات مبتنی بر کلود استفاده می کنند، حال آنکه برخی از آنها نیز متوجه این موضوع نیستند. اگر شما یک موسیقی را پخش کنید، به صورت اینترنتی خرید کنید، حساب های مختلف شبکه های اجتماعی را داشته باشید و یا از خدمات موبایل بانک استفاده کنید، شما در حال استفاده از خدمات مبتنی بر کلود هستید. با پیشرفت فناوری های دیجیتال و قدرتمند تر شدن و در دسترس همه قرار گرفتن آنها در حال حاضر برنامه ها و سیستم عامل های مبتنی بر کلود بیشتر شده اند. در ادامه برخی از مواردی که کلود بر روی پیشرفت آنها تاثیر گذاشته است را بیان خواهیم کرد.

سرگرمی ها

فیلم ها و موسیقی ها که قبلا فضای زیادی را در قفسه ها پر می کردند امروزه به راحتی و از راه دور در دسترس هستند که این کار از طریق سرویس های پخش مبتنی بر کلود انجام می شود که از جمله این سرویس ها می توان به Netflix یا Spotify اشاره کرد.

شبکه های اجتماعی

عکس ها و یا کامنت هایی که شما در فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و یا سایر پلتفرم های اجتماعی پست می کنید به صورت از راه دور در کلود ذخیره می شوند.

شما می توانید اسناد و مدارک و همینطور اسلایدهای مربوط به ارائه خود و سایر فایل هایی از این قبیل که با ذخیره کردن آنها در هارد دیسک های لوکال ممکن است در معرض خرابی و یا حذف شدن قرار بگیرند را در کلود ذخیره کنید که دارای امنیت بیشتری است. Google Docs و Dropbox گزینه های خوبی هستند که می توانید به آنها هم در این زمینه فکر کنید که از هر جایی قابل دسترسی هستند و به صورت ریل تایم نیز می توانید اطلاعات خود را در آنها ذخیره کنید.

بانکداری در موبایل

بانک هایی مانند Chance، Wells Fargo و بانک آمریکا کاملا به کلود وابسته هستند، مشتریان این بانک ها می توانند در عرض چند ثانیه با استفاده از تلفن های همراه خود برای همکاران خود پول واریز کنند و یا از چک های خود عکس گرفته و آنها را به صورت مجازی واریز کنند بدون آنکه حتی یک ثانیه به صورت حضوری به بانک خود مراجعه کرده باشند. معاملات مشتری ها در این بانک ها قابل جستجو است و صورت حساب های آنها نیز در بانک اطلاعاتی این بانک ها ذخیره می شود که در صورت تقاضا قابل دسترسی هستند، این موضوع باعث شده است که نیاز به پرونده های کاغذی تقریبا از بین بروند.

مدیریت ارتباط با مشتری

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا همان نرم افزار CRM کسب و کارها را قادر می سازد تا ارتباطات خود با مشتریان، مدیران تیم و مسئولان تیم های بازاریابی را به صورت کامل شخصی سازی کنند. این نرم افزار هوشمند می تواند برخی از پیگیری ها مانند ایمیل های مربوط به ارسال سبد خرید را ارسال کند. در هر مرحله از حضور یک مشتری در کسب و کار شما این نرم افزار می تواند تمامی کلیک های مشتری را به خوبی آنالیز کند.

منابع انسانی و حقوق و دستمزد

زمانی که کلود برای انجام عملیات های مربوط به منابع انسانی مورد استفاده قرار گرفت، مشاغل افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها نسبت به گذشته که از فناوری های قدیمی برای این کار استفاده می شد را مشاهده کردند. عملیات های استخدام، ورود به سیستم و همینطور مدیریت داده های کارکنان از کارآمدترین عملیات های این روش بودند. تیم های HR می توانند با این روش به راحتی رزومه ها را مشاهده کنند، کاندیداها را مرتب کنند و عملکرد آنان را مشاهده و آنالیز کنند.

عملیات حسابداری

نرم افزارهای حسابداری مبتنی بر کلود در بیشتر موارد عملیات هایی مشابه نرم افزارهای حسابداری دسکتاپ را انجام می دهند اما تفاوت آنها در این است که این نرم افزارها این کار را بر روی سرورهای کلود و از راه دور انجام می دهند و به صورت کلی از طریق اینترنت در دسترس هستند. این موضوع مزایای بسیار زیادی برای افرادی که نیازمند پیش بینی های فوری هستند دارد، برنامه های حسابداری مبتنی بر کلود ورود اطلاعات را ساده تر کرده اند، بسیاری از موارد در آنها حذف شده است و احتمال خطا در آنها نیز به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است.

مدیریت فهرست موجودی

سفارش، ذخیره سازی، فروش و تحویل کالا و در کل مدیریت فروش با استفاده از نرم افزارهای مبتنی بر کلود بسیار راحت تر از گذشته شده است، محصولاتی که دارای بارکد هستند را به راحتی می توان از راه دور جستجو کرد. فروشندگان، مدیران و هماهنگ کننده های تدارکات می توانند به راحتی و به خوبی موجودی انبار را مشاهده کنند و بدانند که کدام محصول به صورت Real time در دسترس است.

مزایای استفاده از کلود کامپیوتینگ

در طی دو دهه گذشته کلود کامپیوتینگ تبدیل به یک اصل مهم در زندگی تجاری شده است، از آنجایی که کسب و کارها با صرفه جویی در فناوری هایی که استفاده می کنند می توانند هزینه های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، کلود کامپیوتینگ مزایای بسیار زیادی را برای آنها خواهد داشت که از مهمترین این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

راحتی:

کلود کامپیوتینگ اطلاعات شما را برای ذخیره سازی سریع و کارآمد و همینطور بازیابی دوباره آنها متمرکز سازی می کند و به همین علت است که داده ها به راحتی در دسترس تمامی افراد قرار می گیرند.

سازگاری:

کلود کامپیوتینگ این امکان را فراهم کرده است که بتوانید نرم افزارها و اپلیکیشن ها را شخصی سازی کنید در حالی که صاحبان این نرم افزارها نیز امکان کنترل کدهای اصلی را دارند.

ارائه خدمات برای چند گروه:

نرم افزارهای مبتنی بر کلود این فرصت را برای شما به وجود می آورند که بتوانید اپلیکیشن ها و پورتال های شخصی سازی شده را برای مشتریان مختلف ارائه دهید.

قابل اعتماد:

از آنجایی که سیستم های مبتنی بر کلود توسط یک شخص دیگری میزبانی می شوند کسب و کارها و سایر کاربران اطمینان بیشتری به آنها دارند و در صورت بروز هر مشکلی امکان دسترسی راحت به پشتیبانی آنها را خواهند داشت.

مقیاس پذیر:

با استفاده از اینترنت اشیا ضروری است که نرم افزارها در هر دستگاهی کار کنند و یا این که بتوانند با سایر برنامه ها ادغام شوند. برنامه های مبتنی بر کلود این امکان را به راحتی برای شما فراهم می کنند.

امنیت بالا:

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در حال حاضر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است امنیت بالای نرم افزارها و اطلاعاتی است که ما در دسترس داریم، کلود کامپیوتینگ این اطمینان را به شما می دهد که محیطی امن تر از سایر محیط ها را برای شما فراهم کرده است و در تلاش است تا این امنیت را افزایش دهد.